Immaterieel erfgoed Gelderland
Immaterieel erfgoed is het erfgoed dat je niet kunt vastpakken. Het gaat meestal om culturele activiteiten die mensen ondernemen of organiseren. Mensen die zich er lang niet altijd van bewust zijn dat ze immaterieel erfgoed beoefenen. Voorbeelden van Gelderse immaterieel erfgoed zijn de bloemencorso in Lichtenvoorde, het vendelzwaaien en de Airborne wandeltocht. In ons rapport ‘Immaterieel erfgoed, voor nu & later’ staan de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek naar de inzet van de provincie Gelderland op dit thema.
Verdroging en grondwaterontrekkingen
Veel van de vergunningen op basis waarvan vandaag de dag grondwater wordt onttrokken, zijn tientallen jaren geleden door de provincie afgegeven. De Rekenkamer concludeert dat bij het verlenen van deze vergunningen een zorgvuldige afweging is gemaakt van de belangen en gevolgen voor de omgeving. Meerdere warme en droge zomers op rij laten zien dat de situatie veranderd is. Vanuit de gedachte ‘als elke druppel telt’ is het tijd voor een herijking van de uitgangspunten en werkwijze bij vergunningverlening voor grondwateronttrekkingen.
Risico’s kanaliseren
Op verzoek van Provinciale Staten van Overijssel heeft de Rekenkamer onderzoek gedaan naar het kanaal Almelo – De Haandrik. Er zijn lessen te trekken uit de manier waarop de provincie Overijssel is omgegaan met de omgevingsrisico’s bij het opwaarderen van en de werkzaamheden aan het kanaal Almelo – De Haandrik. De lessen hebben enerzijds te maken met de beheersing van het project en anderzijds met de aanpak van het risicomanagement.
Geactualiseerde Coronarekening Overijssel
Deze Coronarekening bevat gegevens over de financiële maatregelen (zoals subsidies, leningen en opdrachten) die de provincie Overijssel heeft genomen om de gevolgen van corona op te vangen/te verzachten. Hierbij ligt de focus op de aanvullende maatregelen uit het extra geld dat Provinciale Staten ter beschikking stelden (de zogenoemde ‘Overijsselse aanpak coronacrisis’).
Opvolging aanbevelingen in jaarverslag 2019
In onze aanbevelingen geven we PS regelmatig suggesties om de informatievoorziening te verbeteren. Een enkele keer wijzen we hierbij de P&C cyclus als logische plek aan of besluiten PS dat het daar een plek verdient, zoals we recent zagen bij natuurcompensatie. Ook GS geven in reactie op een rekenkamerrapport wel eens aan dat een aanbeveling binnen de P&C cyclus zijn beslag kan krijgen.
Wonen in Gelderland
De woningmarkt is grillig. Nu wordt flink bijgebouwd om aan de vraag te voldoen. Nog niet zo lang geleden was er sprake van een overcapaciteit aan geplande woningbouw. De provincie Gelderland streeft naar balans op de woningmarkt. Het is lastig te bepalen of de provincie daaraan heeft bijgedragen omdat een heldere beschrijving van die balans ontbreekt. Dat concludeert de Rekenkamer Oost-Nederland in haar rapport ‘Wonen: waar staat de provincie voor?’
Wonen in Overijssel
De woningmarkt is grillig. Nu wordt flink bijgebouwd om aan de vraag te voldoen. Nog niet zo lang geleden was er sprake van een overcapaciteit aan geplande woningbouw. De provincie Overijssel streeft naar balans op de woningmarkt. Mede door de sturing van de provincie is de overcapaciteit verminderd, maar is er minder aandacht geweest voor kwalitatieve aspecten van de balans. Dat concludeert de Rekenkamer Oost-Nederland in haar rapport ‘Waar ligt de balans?’
Aanpak grondverwerving Gelderland
De Rekenkamer Oost-Nederland onderzocht hoe de provincies Gelderland en Overijssel omgaan met grondverwerving en welke risico’s zij daarbij loopt. Het thema was aangereikt door de Staten.
Recessiemaatregelen
De provincies Gelderland / Overijssel koos er voor om te investeren om zo een bijdrage te leveren aan het bestrijden van de recessie in de periode 2009-2010. Maar wat is het rendement van deze investeringen? En wat kan er geleerd worden voor de toekomst?