Immaterieel erfgoed Gelderland
Immaterieel erfgoed is het erfgoed dat je niet kunt vastpakken. Het gaat meestal om culturele activiteiten die mensen ondernemen of organiseren. Mensen die zich er lang niet altijd van bewust zijn dat ze immaterieel erfgoed beoefenen. Voorbeelden van Gelderse immaterieel erfgoed zijn de bloemencorso in Lichtenvoorde, het vendelzwaaien en de Airborne wandeltocht. In ons rapport ‘Immaterieel erfgoed, voor nu & later’ staan de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek naar de inzet van de provincie Gelderland op dit thema.
Energiebesparings- en informatieplicht
We nemen deel aan het DoeMee onderzoek dat de NVRR uitvoert naar toezicht en handhaving op de energiebesparingsplicht van bedrijven en instellingen. Daarnaast zullen wij een aanvullend onderzoek uitvoeren op het gebied van energiebesparing.
Risicomanagement
Het risicomanagement ligt primair bij Gedeputeerde Staten en de ambtelijke organisatie. Omdat PS moeten kunnen vertrouwen op goed risicomanagement op het moment dat zij gevraagd worden een besluit te nemen over een nieuw project, is het van belang om de staat van het risicomanagement eens onder de loep te nemen.
Bereikbaarheid openbaar vervoer
In dit onderzoek willen we kijken naar de doeltreffendheid van het beleid op het gebied van het openbaar vervoer. Daarbij willen we ook aandacht besteden aan het gebruik en de inzet op andere mobiliteitsdiensten en flexibel openbaar vervoer.
Interbestuurlijk toezicht Gelderland
Interbestuurlijk toezicht (IBT) is het toezicht tussen de verschillende lagen van de overheid: het Rijk, provincies, gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen. Provincies hebben binnen het IBT, op grond van de Wet revitalisering generiek toezicht (WRGT), een belangrijke rol. Provincies zijn verantwoordelijk voor het toezicht op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen, bij de uitvoering van een aantal wettelijke taken. Het gaat daarbij om toezicht op bijvoorbeeld het omgevingsrecht, ruimtelijke ordening, huisvesting van statushouders, monumenten en archeologie.
Lessen uit gebiedsprocessen
Provincies zetten gebiedsprocessen in om complexe opgaven samen met partners zoals gemeenten, waterschappen, LTO en Natuur- en milieuorganisaties op te pakken. De Rekenkamer Oost-Nederland onderzocht enkele gebiedsprocessen om lessen mee te kunnen geven voor toekomstige gebiedsprocessen. De lessen zijn bedoeld voor de provincies Gelderland en Overijssel, maar eigenlijk voor alle partners in een gebiedsproces. In het rapport ‘Lessen uit gebiedsprocessen’ zijn deze lessen opgenomen.
Grip op reserves Gelderland
De provincie Gelderland heeft aanzienlijke reserves. Hoe er wordt omgegaan met reserves en wat er met reserves gebeurt, is aan de volksvertegenwoordigers bij de provincie. Een belangrijke verantwoordelijkheid, zeker gezien de omvang van de reserves. De Rekenkamer publiceerde, op basis van een onderzoek, een handreiking om volksvertegenwoordigers te helpen deze verantwoordelijkheid in te vullen en meer inzicht in en meer grip op reserves te krijgen.
Doemee onderzoek ondersteuning volksvertegenwoordigers
Goede ondersteuning is belangrijk voor een goed functionerende democratie, vindt de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Geen luxe of bijzaak maar een essentiële voorwaarde voor het functioneren van een volksvertegenwoordiger en voor een sterke democratie, zoals de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) eerder ook al aangaf in zijn advies. Dat was voor ons dan ook een belangrijke reden om mee te doen aan het DoeMee-onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR) naar de ondersteuning van volksvertegenwoordigers.
Stimuleren fietsvervoer Gelderland
De provincie Gelderland heeft verschillende initiatieven genomen om het fietsgebruik te stimuleren. Via subsidies aan gemeenten heeft de provincie € 65 miljoen geïnvesteerd in de aanleg van hoogwaardige fietsroutes, waar het aantal fietsers duidelijk toeneemt. Een mooi resultaat.
Effectiviteit revolverende fondsen Gelderland
De Gelderse revolverende fondsen laten een positief beeld zien als het gaat om het bereiken van maatschappelijke doelen. Het beeld is echter niet compleet doordat niet voor alle fondsen concrete doelen zijn geformuleerd. Ook de financiële verwachtingen die ten grondslag liggen aan het bereiken van de maatschappelijke doelen laat een positief beeld zien. Het gaat voor zowel het beeld over de maatschappelijke doelen als over de financiële verwachtingen om een tussentijds beeld.