Bereikbaarheid met het openbaar vervoer Gelderland

De provincie Gelderland is verantwoordelijk voor het regionale openbaar vervoer. Doel is om ‘goede bereikbaarheid’ te realiseren. De Rekenkamer onderzocht hoe die bereikbaarheid zich heeft ontwikkeld en of dit aansluit bij het beleid. De Rekenkamer concludeert dat het vervoeraanbod sinds 2014 in grote lijnen hetzelfde is gebleven, maar dat het aanbod op een aantal punten ook is veranderd: in totaal rijden er minder reguliere bussen, er zijn aanpassingen in de busverbindingen en er rijden meer buurt- en belbussen.

Een duidelijke definitie wat goede bereikbaarheid inhoudt, heeft de provincie. De Rekenkamer heeft evenwel informatie verzameld om in kaart te brengen hoe de ontwikkeling van bereikbaarheid eruit ziet. Daaruit blijkt dat de bussen en treinen in 2024 grotendeels op dezelfde plekken en dagen door de provincie reden als tien jaar geleden. Op een lager detailniveau zijn meer veranderingen zichtbaar. Er rijden in totaal minder bussen rond dan tien jaar geleden en er zijn aanpassingen aangebracht in de routes die bussen rijden. Ook rijden er meer buurt- en belbussen. Dat is vaak op plekken waar minder reizigers zijn. Op de plekken in de provincie waar geen openbaar vervoer beschikbaar is, is een deeltaxisysteem gekomen.

Deze wijzigingen liggen in lijn met beleidskeuzes van de provincie, zoals het versterken van het reguliere openbaar vervoer op plekken waar veel reizigers zijn en het ontwikkelen van vraaggestuurd openbaar vervoer op de plekken waar minder reizigers zijn, zoals in landelijk gebied. Tegelijkertijd constateert de Rekenkamer dat sturing vanuit de provincie plaats vindt op het niveau van het OV-aanbod en niet op het niveau van doelen (waartoe dient het OV-aanbod in termen van bereikbaarheid?). Dit komt doordat de provincie ambities niet heeft uitgewerkt in concrete doelen en niet altijd tot een integrale afweging komt bij concurrerende ambities zoals verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Ook monitort de provincie meerjarige trends in het OV-aanbod niet.

De Rekenkamer beveelt daarom aan om meer invulling te geven aan het begrip bereikbaarheid. Door daarnaast stappen te zetten in het gebruik van data op dit thema, kunnen GS en PS ook beter bijsturen op de gestelde doelen.

Bereikbaarheid met het openbaar vervoer Overijssel

Bus staat te wachten bij station

De provincie Overijssel is verantwoordelijk voor het regionale openbaar vervoer. Doel is om ‘goede bereikbaarheid’ te realiseren. De Rekenkamer onderzocht hoe die bereikbaarheid zich heeft ontwikkeld en of dit aansluit bij het beleid. De Rekenkamer concludeert dat het vervoeraanbod sinds 2014 in grote lijnen hetzelfde is gebleven, maar dat het aanbod op een aantal punten ook minder werd.

Een duidelijke definitie wat goede bereikbaarheid inhoudt, heeft de provincie niet. De Rekenkamer heeft evenwel informatie verzameld om in kaart te brengen hoe de ontwikkeling van bereikbaarheid eruit ziet. Daaruit blijkt dat de bussen en treinen in 2024 grotendeels hetzelfde door de provincie als tien jaar geleden. Op een lager detailniveau zijn er wel veranderingen zichtbaar en is het OV-aanbod wat minder geworden. Er rijden in zijn totaliteit minder bussen rond dan tien jaar geleden, het aantal bushaltes ging iets omlaag en de reismogelijkheden in de daluren zijn op sommige routes beperkter geworden. Ook rijden er vaker buurtbussen en zijn er een aantal bussen waar je voor moet reserveren. Deze wijzigingen komen voort uit beleidskeuzes van de provincie. In 2013 werd besloten te bezuinigen op het openbaar vervoer om een begrotingsevenwicht te realiseren.

Tegelijkertijd is het beleid ook te weinig sturend geweest. Het beleid is er vooral op hoofdlijnen. Beloofde uitwerkingen ontbreken en het beleid is op belangrijke punten gedateerd. Zo werd er in 2016 toen het beleid werd opgesteld sterk ingezet op een kernnet van een aantal drukke lijnen en daarbuiten een ‘mobiliteitsmix’ (minder drukke busverbindingen aangevuld met ‘Andere mobiliteitsdiensten’). Dit onderscheid blijkt nu achterhaald, waarbij de verwachtingen van de mobiliteitsmix achteraf ook te hoog bleken.

De Rekenkamer beveelt daarom aan om meer invulling te geven aan het begrip bereikbaarheid en het beleid daarmee te actualiseren. Door daarnaast stappen te zetten in de monitoring van meerjarige trends in het OV-aanbod was, kunnen GS en PS dan ook beter bijsturen op de gestelde doelen.

Coronarekening Overijssel

Deze Coronarekening bevat gegevens over de financiële maatregelen (zoals subsidies, leningen en opdrachten) die de provincie Overijssel heeft genomen om de gevolgen van corona op te vangen/te verzachten. Hierbij ligt de focus op de aanvullende maatregelen uit het extra geld dat Provinciale Staten ter beschikking stelden (de zogenoemde ‘Overijsselse aanpak coronacrisis’).

Coronarekening Gelderland

Deze Coronarekening bevat gegevens over de financiële maatregelen (zoals subsidies en opdrachten) die de provincie Gelderland heeft genomen om de gevolgen van corona te verzachten en het in stand houden van een basis voor herstel (de zogenoemde provinciale aanpak Covid-19).

Adaptieve bestuursstijl

De overheid pakt steeds meer thema’s op in samenwerking met anderen, andere overheden, maar ook bedrijven en organisaties. Ook vanuit de maatschappij ontstaan andere verwachtingen en wensen in relatie tot de overheid. Dat maakt dat er andere werkwijzen nodig zijn en ook een bij de situatie passende bestuursstijl; adaptieve bestuursstijl.

Revolverende fondsen Overijssel

Omslagafbeelding publicatie: Een onderzoek naar Overijsselse revolverende fondsen. Titel: Provinciaal geld op afstand. Illustratie Euro teken op een voet met pijlen links en rechts die een draaiing aangeven.

De provincie Overijssel heeft een aantal revolverende fondsen opgericht en daar circa € 272 miljoen beschikbaar voor gesteld. Hiermee wil de provincie doelen bereiken onder andere op het gebied van duurzame energie, innovatie en werkgelegenheid. Het geld van de fondsen wordt geïnvesteerd door het verstrekken van leningen aan bedrijven of door het financieel deelnemen in bedrijven.

Revolverende fondsen Gelderland

Omslagafbeelding publicatie: Een onderzoek naar de Gelderse revolverende fondsen. Titel: Provinciaal geld op afstand. Illustratie Euro teken op een voet met pijlen links en rechts die een draaiing aangeven.

De provincie Gelderland heeft een aantal revolverende fondsen opgericht en heeft daar ruim 200 miljoen euro voor beschikbaar gesteld. Op deze manier wil Gelderland doelen bereiken onder andere op het gebied van duurzame energie, innovatie en werkgelegenheid. Het geld van de fondsen wordt geïnvesteerd door het verstrekken van leningen aan bedrijven of door het financieel deelnemen in bedrijven.

Cultureel ondernemerschap Gelderland

Omslagafbeelding publicatie onderzoek naar het stimuleren van cultureel ondernemerschap door provincie Gelderland. Titel: Een hele onderneming. Foto: rode podiumgordijnen.

De provincie Gelderland heeft vanaf 2013 actief ingezet op het stimuleren van cultureel ondernemerschap, maar de resultaten daarvan blijven achter bij de verwachtingen. In de onderzochte periode 2012 tot en met 2015 heeft de provincie diverse instrumenten ingezet om cultureel ondernemen te stimuleren. Deze instrumenten zijn minder effectief dan verwacht of vragen om nadere uitwerking.

Grip op groot onderhoud Gelderland

Omslagafbeelding publicatie onderzoek naar het groot onderhoud van wegen en kunstwerken door de provincie Gelderland. Titel: Grip op groot onderhoud. Foto: wegwerkers en machines in actie.

De provincie Gelderland is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud aan provinciale wegen en kunstwerken zoals bruggen en viaducten. De Rekenkamer onderzocht of de kwaliteit en de daarbij benodigde middelen voor het groot onderhoud van wegen en kunstwerken geborgd is, nu en in de toekomst. Hier wordt jaarlijks zo’n € 25 mln. aan besteed.

Faunabeleid Gelderland: Impuls voor Implementatie

Omslagafbeelding bestuurlijke nota en nota van bevindingen onderzoek naar de kadernota Faunabeleid. Titel: impuls voor implementatie. Foto: ganzen, herten en vos.

Een daadkrachtiger invulling van de regierol door de provincie is nodig om te komen tot effectief faunabeleid. Dat is de conclusie uit het onderzoek met de titel ‘Impuls voor implementatie’ van de Rekenkamer Oost-Nederland.