Gepubliceerd onderzoek

VTH Gelderland

Omslagafbeelding publicatie vergunningverlening, toezicht en handhaving Gelderland. Titel: een complexe verhouding. Foto: fabrieksschoorstenen met uitstoot.

Een complexe verhouding

Een belangrijke taak van de provincie is vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) bij complexe bedrijven. De Rekenkamer Oost-Nederland onderzocht of de inzet van de provincie Gelderland hierbij bijdraagt aan haar ambitie: een gezonde en veilige leefomgeving. Uit het onderzoek komt dat het moeilijk is om te bepalen of de inzet van de provincie aan deze ambitie bijdraagt. Dit komt mede doordat deze ambitie maar ook het doel voor toezicht en handhaving (verbetering van de naleving door bedrijven) weinig op de voorgrond stond. Daarnaast is de provincie nog zoekende in de aansturing van de omgevingsdiensten die de VTH-taken voor haar uitvoeren. 

De kern van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) is dat inwoners moeten kunnen rekenen op een veilige en gezonde leefomgeving en dat bedrijven de ruimte nodig hebben om te ondernemen. De provincie is bevoegd gezag voor ongeveer 210 bedrijven. Bevoegd gezag betekent dat de provincie verantwoordelijk is voor de VTH bij deze bedrijven. De belangrijkste bevoegdheden zijn: 

  • het verlenen van een omgevingsvergunning (Wabo). De omgevingsvergunning is één geïntegreerde vergunning voor bouwen, wonen, monumenten, ruimte, natuur en milieu. 
  • het houden van toezicht op de Wabo (vergunning) en het Brzo. Op de Brzo-bedrijven houden ook de inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Veiligheidsregio toezicht. De provincie als het Wabo bevoegd gezag heeft hierbij een coördinerende rol.
  • het inzetten van bepaalde handhavingsinstrumenten bij overtredingen. Hierbij kan gedacht worden aan een waarschuwingsbrief, dwangsom of bestuursdwang.

Het gaat daarbij om complexe bedrijven zoals afvalverwerkers en mestvergisters. Deze bedrijven worden als complex aangemerkt omdat zij door hun aard en omvang mogelijk een grote impact hebben op de omgeving en het milieu. Het gaat om ongeveer 210 bedrijven. Een deel van die bedrijven (ongeveer 45) vallen onder een speciaal regime: het Besluit risico’s zware ongevallen. Dit zijn bedrijven waar op grote schaal gevaarlijke stoffen worden geproduceerd, verwerkt en/of opgeslagen.

Figuur 1: Bedrijven onder bevoegd gezag van de provincie Gelderland (augustus 2019)

De provincie voert de VTH-taken niet zelf uit: zij is sinds 2013 wettelijk verplicht om de uitvoering van (bepaalde) VTH-taken bij zogenoemde omgevingsdiensten te beleggen. De uitvoering komt daarmee op afstand van de provincie te staan. De gedachte daarachter is onder meer dat omgevingsdiensten onafhankelijker zijn in de uitvoering van taken en de kwaliteit van de uitvoering zou verbeteren. In Gelderland zijn er zeven omgevingsdiensten die de uitvoering van de VTH-taken voor de provincie doen (zie bovenstaande figuur). Hiermee vormt Gelderland een uitzondering op de regels dat er per veiligheidsregio één omgevingsdienst is. Wordt de regel gevolgd dan zouden er drie omgevingsdiensten zijn in Gelderland. De provincie en gemeenten kozen voor zeven omgevingsdiensten met als belangrijkste reden dat taken zo in de nabijheid van gemeenten en betrokken bedrijven worden uitgevoerd.

In haar beleid werkt de provincie Gelderland haar ambitie ‘een gezonde en veilige leefomgeving’ uit naar concretere doelen over de actualiteit van vergunningen en goed naleefgedrag van bedrijven. De Rekenkamer vindt dit een beperkte uitwerking van de ambitie en beveelt de provincie aan om te concretiseren wat zij bedoelt met een gezonde en veilige leefomgeving. Ook heeft de provincie beperkt zicht op het naleefgedrag van bedrijven waardoor zij deze informatie niet goed kan gebruiken bij de aansturing van de omgevingsdiensten. Dit komt mede doordat deze informatie in systemen van verschillende omgevingsdiensten zit. De Rekenkamer beveelt de provincie aan om met de omgevingsdiensten af te spreken welke informatie minimaal uit het systeem gehaald moet kunnen worden. Verder vindt de provincie preventie belangrijk bij het realiseren van naleving door bedrijven, maar daar is in de praktijk weinig aandacht voor. 

De Rekenkamer zag in haar onderzoek dat de provincie nog zoekt hoe zij deze omgevingsdiensten goed kan aansturen. Zo is de provincie bezig om de VTH-taken bij de omgevingsdiensten anders te organiseren waarbij zij de verantwoordelijkheid bij twee omgevingsdiensten legt. De provincie verwacht veel van deze verandering. Of dit gerechtvaardigd is, moet de toekomst uitwijzen. Daarom beveelt de Rekenkamer aan om over twee jaar te evalueren of de verwachte voordelen worden gehaald. 

Ten slotte is de provincie de laatste tijd onder meer als gevolg van een aantal incidenten dicht(er) op de operationele uitvoering door de omgevingsdiensten gaan zitten. De Rekenkamer beveelt aan dat de provincie en de omgevingsdiensten hierover in gesprek gaan, omdat de bedoeling van de wetgever juist was dat de uitvoering omwille van de onafhankelijkheid op een zekere afstand van de provincie plaats zou vinden.

Beschikbare downloads

Delen op