Gepubliceerd onderzoek

Risicomanagement Overijssel

Wie niet waagt, die niet wint geldt zeker ook voor provinciaal beleid. Om doelen te bereiken, is het nodig om risico’s te nemen. Risicomanagement is daarbij een belangrijk instrument: het identificeren en bewust afwegen van risico’s en vervolgens het beheersen van risico’s kan negatieve effecten voorkomen. Wel is het goed om te bedenken dat er altijd een onzekere factor overblijft en risico’s zich dus blijven voordoen.

De Rekenkamer Oost-Nederland heeft in dit onderzoek gekeken in hoeverre de provincie Overijssel risico’s bewust afweegt, redenerend vanuit de doelen die ze wil behalen. We hebben gekeken naar hoe Provinciale Staten (PS) wordt geïnformeerd over risico’s, in hoeverre PS risico’s bewust afwegen in debat en hoe het risicomanagement in de ambtelijke organisatie is geregeld. Daarbij hebben we twee steekproeven genomen: één uit Statenvoorstellen en één uit het provinciale risicoregister.

Risicomanagement in provinciale organisatie grotendeels op orde
In het onderzoek concluderen we dat risicomanagement binnen de provinciale organisatie in alle onderdelen en op alle niveaus een duidelijke plek heeft. Er wordt voortdurend gewerkt aan de doorontwikkeling van het risicomanagement om verdere verbeteringen door te voeren. Wel moet de informatievoorziening aan PS over risico’s beter, dit geldt zowel voor de informatie over risico’s in Statenvoorstellen als voor informatie over risico’s in de begroting en jaarrekening.

Informatie over risico’s in Statenvoorstellen ontbreekt geregeld
Om tot goede besluiten te kunnen komen, moeten PS beschikken over informatie over relevante risico’s. Uit het onderzoek blijkt dat in de informatie die PS ontvangen om een besluit te nemen deze risico’s geregeld ontbreken. PS zelf zijn alert op risico’s, zij zien vaak zowel de risico’s waarover GS hen hadden moeten informeren als andere risico’s.

Informatie over risico’s in paragraaf weerstandsvermogen in begroting en jaarrekening
In de begroting en jaarrekening van de provincie worden PS geïnformeerd over de mate waarin de provincie financieel gezien in staat is om risico’s op te vangen als deze zich voordoen. De verhouding (de ratio) tussen de benodigde en beschikbare middelen om risico’s af te dekken ligt de afgelopen jaren ruim boven de door PS vastgestelde ondergrens van 1,4. Met andere woorden: de provincie Overijssel is meer dan in staat om risico’s financieel gezien op te vangen. Onderstaande figuur laat zowel het benodigde als de beschikbare middelen zien, de verhouding daar tussen (de ratio) en de ondergrens van de ratio.

Grafiek met weerstandsvermogen van de provincie Overijssel van 2019-2023 en de ratio weerstandsvermogen. Te zien is dat in alle jaren de ratio (ruim) boven de afgesproken ondergrens van 1,4 zit.

Er zijn echter aandachtspunten bij de berekeningswijze van de financiële omvang van risico’s. Zo worden risico’s met een beperkte financiële waarde meegeteld, die ook zonder extra reservering opgevangen kunnen worden. Van de 15 risico’s die wij aselect voor dit onderzoek selecteerden, bleken er drie te zijn die meetellen voor het weerstandsvermogen. In onderstaande tabel staan deze risico’s en ook het bedrag waarvoor ze meetellen.

Tabel met risico's die zijn opgenomen in het weerstandsvermogen. Twee van de drie bedragen zijn kleiner dan 1.000 euro.

Bedragen onder de € 1.000 maar ook het bedrag van € 700.000 kan gezien de financiële positie van de provincie worden opgevangen zonder daarvoor het weerstandsvermogen voor te hoeven gebruiken. Het weerstandsvermogen is juist bedoeld voor de risico’s die niet kunnen worden opgevangen.

Mede door het betrekken van relatief kleine bedragen is de statistische analyse die gebruikt wordt voor het berekenen van de financiële omvang van risico’s minder geschikt om te gebruiken. In de begroting 2025 passen GS daarom -afwijkend van de door PS vastgestelde kaders- een andere berekeningswijze toe dan de statistische analyse. Hiermee verandert er nog niets aan het betrekken van relatief kleine bedragen bij het weerstandsvermogen.

De paragraaf weerstandsvermogen heeft een voornamelijk financiële insteek en geeft zicht op het financieel kunnen opvangen van risico’s, maar informeert bestuurders niet over de mate waarin risico’s doelbereik in de weg kunnen staan. Dit is een beperktere blik op risico’s dan door de wetgever is beoogd. Uit de toelichting op het wettelijk kader blijkt dat dit juist wel het doel van de paragraaf Weerstandsvermogen is: het gaat om het geven van inzicht in risico’s, risicohouding, -gedrag en -beheersing en het gaat niet zozeer om de uitkomsten van een rekenexercitie, waarmee de paragraaf nu wordt gevuld.

Delen op