Adaptieve bestuursstijl
De overheid pakt steeds meer thema’s op in samenwerking met anderen, andere overheden, maar ook bedrijven en organisaties. Ook vanuit de maatschappij ontstaan andere verwachtingen en wensen in relatie tot de overheid. Dat maakt dat er andere werkwijzen nodig zijn en ook een bij de situatie passende bestuursstijl; adaptieve bestuursstijl.
Informatieveiligheid in Gelderland
Informatie is essentieel voor het functioneren van een provincie. Het is belangrijk dat de provincie die informatie goed beschermt tegen bijvoorbeeld cybercriminelen. Incidenten kunnen grote gevolgen hebben bijvoorbeeld wanneer informatie van burgers of bedrijven ‘op straat’ komt te liggen. De Rekenkamer Oost-Nederland onderzocht of de provincie Gelderland haar informatie voldoende beschermt.
Energie in transitie
Voor het onderzoek naar energietransitie hebben de vijf provinciale rekenkamersmoresamengewerkt om een vergelijking te maken van de aanpak van de energietransitie door de verschillende provincies. Doelstelling van het onderzoek is Provinciale Staten van de twaalf provincies inzicht te bieden in de stand van zaken ten aanzien van energietransitie en de mogelijkheid te bieden om van elkaar te leren. Het rapport bevat dan ook geen conclusies, maar wel aanbevelingen.
Wonen in Gelderland
De woningmarkt is grillig. Nu wordt flink bijgebouwd om aan de vraag te voldoen. Nog niet zo lang geleden was er sprake van een overcapaciteit aan geplande woningbouw. De provincie Gelderland streeft naar balans op de woningmarkt. Het is lastig te bepalen of de provincie daaraan heeft bijgedragen omdat een heldere beschrijving van die balans ontbreekt. Dat concludeert de Rekenkamer Oost-Nederland in haar rapport ‘Wonen: waar staat de provincie voor?’
Waterveiligheid en -overlast in Gelderland
De provincies zijn mede verantwoordelijk voor de bescherming tegen overstromingen en wateroverlast vanuit regionale wateren. De Rekenkamer Oost-Nederland heeft onderzocht hoe de provincies Gelderland en Overijssel hun taken uitvoeren.
Programmatische aanpak stikstof (PAS)
De provincies Gelderland en Overijssel gaan tot nu toe zorgvuldig om met de herstelmaatregelen voor de natuur en de uitgifte van ruimte voor economische ontwikkeling. Beide aspecten maken onderdeel uit van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). De aard en complexiteit van de PAS vragen om blijvende inspanning en aandacht. Voor een zorgvuldige omgang met de uitgifte van ruimte voor economische ontwikkeling is in de nabije toekomst aanvullende inspanning nodig.
Burgerparticipatie Gelderland
De provincie Gelderland betrekt burgers bij haar plannen voor bijvoorbeeld de reconstructie van een weg. De Rekenkamer Oost-Nederland heeft onderzocht hoe de provincie dit doet. Zij concludeert dat de manier waarop burgers betrokken worden afhankelijk is van het projectteam omdat de provincie hier nauwelijks kaders voor heeft.
Follow-up grondverwerving
Provincies hebben regelmatig grond nodig om beleidsdoelen te kunnen realiseren. Bijvoorbeeld voor het aanleggen van wegen en fietspaden of het ontwikkelen van natuur. In ons onderzoek concluderen we dat de provincie Gelderland de grondverwerving de afgelopen jaren heeft verbeterd.
Follow-up grondverwerving Gelderland
In dit follow up onderzoek bekeken we wat er gedaan is met de aanbevelingen uit ons onderzoek uit 2016 naar het beheer en onderhoud van wegen en kunstwerken in Gelderland. Over het geheel genomen constateren we dat GS en PS de aanbevelingen hebben geïmplementeerd.
Follow-up financieel toezicht
In 2013 onderzocht de Rekenkamer Oost-Nederland hoe de provincies Gelderland en Overijssel hun rol als toezichthouder op de gemeentefinanciën invullen. Dit jaar blikten we terug. Beide provincies zijn actief aan de slag gegaan met de overwegingen die door Provinciale Staten zijn overgenomen. Op een enkel punt is nog verbetering mogelijk.