In 2019 deden we onderzoek naar het zicht op de resultaten en de effecten van subsidies bij de provincie Gelderland. We concludeerden dat het zicht op deze bestedingen beperkingen kende. Dat kwam doordat sturings- en beheersingsinformatie foutgevoelig was, verbeterpunten uit evaluaties nauwelijks doorgevoerd werden en steekproeven op kleine subsidies niet jaarlijks werden uitgevoerd. Kortom, er was sprake van risico’s op het vlak van doelmatigheid en rechtmatigheid van subsidieverlening. We deden vijf aanbevelingen om dit te verbeteren.
1. Zorg voor een rapportagetool in het toekomstige registratiesysteem voor het subsidieverleningsproces, o.a. ten behoeve van de informatievoorziening aan PS.
2. Pas de werkwijze en de geautomatiseerde systemen ten behoeve van subsidieverlening aan zodat kan worden voldaan aan de Awb-verplichting ten aanzien van evalueren en het transparant rapporteren over verstrekte subsidies.
3. Borg het lerende effect van evaluaties.
4. Voer de steekproeven bij arrangement 1 (en 2) uit zoals afgesproken en maak de resultaten tot een vast onderdeel van de informatie over subsidieverlening die PS al in de P&C-cyclus ontvangen.
5. Geef een jaar na de behandeling van dit rapport inzicht in de implementatie van de aanbevelingen.
De afgelopen periode bekeken we wat er met de door PS bekrachtigde aanbevelingen is gedaan: een zogenoemd opvolgingsonderzoek. We concluderen op basis van het opvolgingsonderzoek dat er stappen gezet zijn om het zicht op subsidies en de resultaten en effecten daarvan te verbeteren. Tegelijkertijd is de praktijk weerbarstig. Niet alle voorgenomen verbeteringen zijn volledig doorgevoerd en het goed vormgeven van het lerende vermogen is nog in ontwikkeling. Zicht op arrangement 1 subsidies (onder de € 25.000) moet vanaf 2025 verder verbeterd worden. Dit maakt duidelijk dat aandacht voor het thema onverminderd nodig blijft, zowel bestuurlijk als ambtelijk.
We concluderen op basis van het opvolgingsonderzoek dat er stappen gezet zijn om het zicht op subsidies en de resultaten en effecten daarvan te verbeteren. Tegelijkertijd is de praktijk weerbarstig. Niet alle voorgenomen verbeteringen zijn volledig doorgevoerd en het goed vormgeven van het lerende vermogen is nog in ontwikkeling. Zicht op arrangement 1 subsidies (onder de € 25.000) moet vanaf 2025 verder verbeterd worden. Dit maakt duidelijk dat aandacht voor het thema onverminderd nodig blijft, zowel bestuurlijk als ambtelijk.
1. PS: verzoek GS om in te blijven zetten op het verbeteren van het lerend vermogen van de organisatie en het daadkrachtig doorvoeren van verdere verbeteringen voor het zicht op subsidies.
In 2024 verleende de provincie Gelderland 2.109 subsidies met een totaalbedrag van € 266 mln. Dit is bijna een derde van het totaal van de uitgaven van de provincie: € 901 mln. Het houden van zicht op de effecten en resultaten van subsidies is een proces van de lange adem dat weerbarstig zal blijven. Dit proces valt of staat bij voldoende bestuurlijke en ambtelijke aandacht. Een actueel en ‘levend’ kader voor evaluaties helpt hierbij.
2. PS: verzoek GS in de verantwoording over subsidieverlening in het jaarverslag te rapporteren over de uitkomsten van evaluaties en daarmee de doeltreffendheid van subsidies te bewaken.
Met de nieuwe werkwijze waarin evaluatie van subsidies onderdeel wordt van bredere evaluaties is het belangrijk de rode lijn van de doeltreffendheid van subsidies te bewaken en PS daarover te informeren. GS zijn voornemens PS via het jaarverslag jaarlijks te informeren over de uitkomsten van evaluaties van subsidies. Met deze aanbeveling bekrachtigt u dat voornemen.
Het onderzoek is gepubliceerd op 11 december 2025.