Nieuws

Share Linkedin
Share X

Wat kan geleerd worden van innovatieve projecten?

Over deze vraag hebben we vorige week een bijeenkomst georganiseerd voor Provinciale Staten van Overijssel. De aanleiding is een onderzoek uit 2010 van de Rekenkamer Oost-Nederland naar de Innovatieroute Twente. Anno 2018 bestaat deze innovatieroute niet meer, maar de meeste projecten uit ons vorige onderzoek nog wel. Iets wat ons verbaasde omdat we een economische crisis verder zijn en innovaties bekend staan om het hoge aantal projecten dat strandt. Reden om opnieuw bij ze langs te gaan om te kijken wat we ervan kunnen leren. Het resultaat kunt u lezen in het innovatiemagazine.

Presentatie voor de provincie Overijssel, projectiescherm in beeld met 'Lessen voor de toekomst'.

Experts – Ron Boschma, Eelko Huizingh en Bram Ledeboer – hebben vanuit hun deskundigheid een reflectie gegeven op de innovaties. Een reflectie die tijdens de bijeenkomst is gepresenteerd en een levendige discussie opleverde met Statenleden, de verantwoordelijk gedeputeerde en betrokkenen uit het veld. Wat is er zoal besproken?   

Wat opvalt in het magazine is dat het een positief beeld oplevert maar dat de resultaten minder concreet zijn. Zo hebben de projecten nog niet heel veel werkgelegenheid opgeleverd. Dit is meteen een punt voor de gedeputeerde. Hoe leg je op een goede manier verantwoording af? De oorzakelijke relatie tussen investeringen door overheid en de groei van het aantal banen en de regionale economie blijft namelijk lastig aan te tonen. Hiermee komen we bij het doel van de innovatieroute uit 2010. Dit was het behouden of creëren van 12.000 arbeidsplaatsen. Een doel dat niet goed past bij het ondersteunen van start-ups. Volgens één van de experts heeft de overheid juist een rol bij innovaties in een hele vroege of juist late fase van innovaties. Het is in ieder geval van belang dat beleid en activiteiten op elkaar aansluiten. Het lijkt een open deur maar is een punt om over na te blijven denken.

Nadruk op vernieuwing; waak voor behartigen gevestigde belangen

Als regio’s op lange termijn willen groeien, moeten zij constant vernieuwen. Dit kan door het faciliteren van initiatieven uit de regio (bottom-up beleid) mits de nadruk op vernieuwing ligt. Waak daarbij voor het behartigen van de gevestigde belangen. Concreter betekent dit dat het innovatiebeleid door overheden moet worden opgesteld zonder directe betrokkenheid van bedrijven en kennisinstellingen. Het beleid moet daarbij gericht zijn op het faciliteren van nieuwe activiteiten die gerelateerd zijn aan de bestaande activiteiten in de regio. Hiervoor kunnen ondernemers, bedrijven en hoogopgeleide werknemers en migranten van buiten worden aangetrokken. De vestiging Fraunhofer Instituut bij de Universiteit Twente wordt door één van de aanwezigen als goed voorbeeld hiervan genoemd. Het belang van inbedding in de regio wordt door velen ondersteund en zit ook in het huidige beleid. Tegelijkertijd geeft een Statenlid aan meer te zien in een programma waar je echt nieuwe dingen mee gaat doen, ook al is de sector nauwelijks ontwikkeld in de regio.

Beleid gericht op faciliteren van nieuwe activiteiten die gerelateerd zijn aan bestaande

Na twee uur heeft de heer Mekel de bijeenkomst afgesloten en werd er nog nagepraat. Er zijn kaartjes uitgewisseld en vervolg afspraken gemaakt. Voor ons als Rekenkamer houdt het hier op maar we hebben met deze innovatieve activiteit zelf ook een bijdrage geleverd.