Aanpak grondverwerving Overijssel
De Rekenkamer Oost-Nederland onderzocht hoe de provincie Overijssel omgaat met grondverwerving en welke risico’s zij daarbij loopt. Het thema was aangereikt door de Staten.
Overijssels Financieel Toezicht
De Rekenkamer Oost-Nederland onderzocht hoe de provincie Overijssel haar rol als toezichthouder op de gemeentefinanciën invult. Dit onderwerp was aangereikt door de Staten.
Subsidieverlening
Subsidies zijn voor provincies een belangrijk financieel beleidsinstrument om provinciale beleidsdoelstellingen te verwezenlijken. Met subsidies worden door de ontvanger prestaties verricht die bijdragen aan het realiseren van provinciale doelen. Het financieel belang is aanzienlijk, Overijssel heeft in 2011 voor € 473 miljoen aan subsidies verstrekt. Maar in hoeverre is de provincie op de hoogte van de effecten van verstrekte provinciale subsidies?
Nulmeting Social Return
Bij de invoering van social return binnen de provincie Gelderland, vroegen de Staten de Rekenkamer om na een jaar een evaluatie uit te voeren. Ook de Staten van Overijssel waren geïnteresseerd in een evaluatie van social return. Om die evaluaties goed uit te kunnen voeren hebben we voor beide provincies een nulmeting uitgevoerd.
Statenvragen Overijssel
De Rekenkamer Oost-Nederland heeft quickscans gedaan naar het schriftelijk vragenrecht in de provincies Overijssel en Gelderland. Dit naar aanleiding van enkele fractiegesprekken waarbij de inzet en werking van dit instrument aan de orde kwam.
Recessiemaatregelen
De provincies Gelderland / Overijssel koos er voor om te investeren om zo een bijdrage te leveren aan het bestrijden van de recessie in de periode 2009-2010. Maar wat is het rendement van deze investeringen? En wat kan er geleerd worden voor de toekomst?
Follow-up financiën
Het onderzoek is een follow-up op de onderzoeken naar treasury, onderbesteding en reserves en voorzieningen die we eerder al deden. Die onderzoeken, gepubliceerd in 2008 en 2009, waren voor de Staten van belang omdat zij veel inzicht gaven in moeilijke materie. Treasury, onderbesteding en reserves en voorzieningen zijn niet de gemakkelijkste onderdelen in het politiek bedrijf, terwijl ze wel het budgetrecht van de Staten raken.
(On)verantwoord wachten op jeugdzorg
De afgelopen jaren is door de overheid (zowel het Rijk als de provincies en stadsregio’s) flink geïnvesteerd in het terugdringen van de wachtlijsten in de jeugdzorg. Op 1 juli 2011 wachtten echter nog 2.974 kinderen langer dan negen weken op enige of de volledige en juiste jeugdzorg. Tot en met 2009 gold in de jeugdzorg de afspraak dat alle kinderen binnen negen weken na indicatie de zorg moesten krijgen waarop zij recht hebben. Omdat de problematiek van kinderen verschillend kan zijn, hebben het Rijk, de provincies en de stadsregio’s vanaf 2010 andere afspraken gemaakt.
Bedrijventerreinen in de steigers
De effectiviteit van het bedrijventerreinenbeleid en de daarvoor benodigde regionale samenwerking staat centraal in dit onderzoek. We voerden het samen met enkele gemeentelijke rekenkamers uit.
Verkenning naar provinciale rol in het krimpbeleid
In 2011 heeft de Rekenkamer een verkenning gedaan naar de demografische krimp in Gelderland en Overijssel. Centraal staat de vraag wat de provincie kan betekenen in de ontwikkeling en uitvoering van krimpbeleid.