Risico’s kanaliseren
Op verzoek van Provinciale Staten van Overijssel heeft de Rekenkamer onderzoek gedaan naar het kanaal Almelo – De Haandrik. Er zijn lessen te trekken uit de manier waarop de provincie Overijssel is omgegaan met de omgevingsrisico’s bij het opwaarderen van en de werkzaamheden aan het kanaal Almelo – De Haandrik. De lessen hebben enerzijds te maken met de beheersing van het project en anderzijds met de aanpak van het risicomanagement.
Geactualiseerde Coronarekening Overijssel
Deze Coronarekening bevat gegevens over de financiële maatregelen (zoals subsidies, leningen en opdrachten) die de provincie Overijssel heeft genomen om de gevolgen van corona op te vangen/te verzachten. Hierbij ligt de focus op de aanvullende maatregelen uit het extra geld dat Provinciale Staten ter beschikking stelden (de zogenoemde ‘Overijsselse aanpak coronacrisis’).
Landschapsbeheer Overijssel
De provincie Overijssel vindt landschapselementen, bijvoorbeeld bosjes, hagen, poeltjes en solitaire bomen, van belang. Niet alleen om het zo kenmerkende Overijsselse landschap te beschermen, maar ook voor de biodiversiteit. De inzet op de elementen via een vergoeding voor het beheren ervan, laat effect zien. Tegelijkertijd is het effect beperkt omdat het aandeel dat met een vergoeding wordt beheerd relatief klein is en de kwaliteit maar iets beter. Met de huidige inzet is een groei in effect niet te verwachten en daalt het zelfs op termijn. Een breder perspectief is nodig op de kwaliteit van landschapselementen in relatie tot het gebruik van het landelijk gebied en de kwaliteit van landschapselementen.
Coronarekening Overijssel
Deze Coronarekening bevat gegevens over de financiële maatregelen (zoals subsidies, leningen en opdrachten) die de provincie Overijssel heeft genomen om de gevolgen van corona op te vangen/te verzachten. Hierbij ligt de focus op de aanvullende maatregelen uit het extra geld dat Provinciale Staten ter beschikking stelden (de zogenoemde ‘Overijsselse aanpak coronacrisis’).
Inspannen voor draagvlak
Provincies Gelderland en Overijssel spannen zich binnen de mogelijkheden die zij hebben in om draagvlak voor hernieuwbare energie te bevorderen. Wat hun (on)mogelijkheden daarbij zijn moet explicieter worden aangegeven, om te hoge verwachtingen en teleurstelling te voorkomen. De rol van provincies bij het bevorderen van draagvlak voor concrete projecten voor hernieuwbare energie is namelijk niet zo groot en het ontbreken van draagvlak kan juridisch gezien geen doorslaggevend argument zijn in de besluitvorming. Inspanningen voor draagvlak kunnen in de toekomst wél worden meegewogen in de besluitvorming over projecten voor hernieuwbare energie.
Circulaire economie Overijssel
De provincie Overijssel wil met haar eigen inkoopkracht het goede voorbeeld geven in de transitie naar een circulaire economie. In de inkoop- en aanbesteding bij infrastructuur, natuurontwikkeling en de bedrijfsvoering heeft de provincie sprekende toepassingen van circulariteit gerealiseerd. Dit is echter niet altijd het gevolg van de consequente naleving van het eigen beleid en de afgesproken werkwijzen. Daarnaast zijn de doelstellingen voor circulair inkopen veelal onduidelijk, en wordt nog niet gemonitord in hoeverre ze behaald worden.
Opvolging aanbevelingen in jaarverslag 2019
In onze aanbevelingen geven we PS regelmatig suggesties om de informatievoorziening te verbeteren. Een enkele keer wijzen we hierbij de P&C cyclus als logische plek aan of besluiten PS dat het daar een plek verdient, zoals we recent zagen bij natuurcompensatie. Ook GS geven in reactie op een rekenkamerrapport wel eens aan dat een aanbeveling binnen de P&C cyclus zijn beslag kan krijgen.
Follow-up groot onderhoud wegen en kunstwerken Overijssel
In dit follow-up onderzoek bekeken we wat er gedaan is met de aanbevelingenmore uit ons onderzoek uit 2016 naar het beheer en onderhoud van wegen en kunstwerken in Overijssel. We constateren dat het onderoek uit 2016 effect heeft gehad en de aanbevelingen hebben doorgewerkt.
Natuurcompensatie Overijssel
De Rekenkamer onderzocht hoe effectief de inzet van de provincie Overijssel is in het kader van natuurcompensatiemore. De conclusie is dat de compensatie van natuur binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN) niet altijd volledig en goed wordt uitgevoerd. De provincie Overijssel spant zich te weinig in om de uitvoering van de compensatiemaatregelen te volgen en laat mogelijkheden om een tijdige uitvoering te bevorderen onbenut.
Subsidies Overijssel
De Rekenkamer Oost-Nederland onderzocht of de provincie zicht heeft op de doeltreffendheid van verstrekte subsidies. Zij concludeert in haar rapport dat de provincie aandacht besteedt aan het evalueren van subsidieregelingen. Het merendeel van de langlopende subsidieregelingen wordt geëvalueerd. Ook maakt de provincie afspraken over het niveau van evaluaties. Deze afspraken zijn weinig ambitieus, maar in de praktijk ligt het niveau van evaluaties vaak hoger.