Energietransitie in Gelderland

In 2012 startte de Provincie Gelderland met een specifiek beleidsprogramma om bij te dragen aan de energietransitie in Gelderland. Het provinciale budget daarvoor was € 48 miljoen.
Platform onderwijs & arbeidsmarkt

Het arbeidsmarktbeleid in Nederland is grotendeels in handen van het Rijk en de gemeenten. De formele rol van de provincies op het terrein van arbeidsmarktbeleid is beperkt. De provincie Gelderland koos er – net als negen andere provincies – voor om autonoom arbeidsmarktbeleid te voeren. Het arbeidsmarktbeleid van de provincie Gelderland is onder andere gericht op het financieren van het organiserende vermogen via de Platforms Onderwijs en Arbeidsmarkt (POA’s).
Faunabeleid Gelderland: Impuls voor Implementatie

Een daadkrachtiger invulling van de regierol door de provincie is nodig om te komen tot effectief faunabeleid. Dat is de conclusie uit het onderzoek met de titel ‘Impuls voor implementatie’ van de Rekenkamer Oost-Nederland.
Gelders Financieel Toezicht

De Rekenkamer Oost-Nederland onderzocht hoe de provincie Gelderland haar rol als toezichthouder op de gemeentefinanciën invult. Dit onderwerp was aangereikt door de Staten.
Aanpak grondverwerving Gelderland

De Rekenkamer Oost-Nederland onderzocht hoe de provincies Gelderland en Overijssel omgaan met grondverwerving en welke risico’s zij daarbij loopt. Het thema was aangereikt door de Staten.
Nulmeting Social Return

Bij de invoering van social return binnen de provincie Gelderland, vroegen de Staten de Rekenkamer om na een jaar een evaluatie uit te voeren. Ook de Staten van Overijssel waren geïnteresseerd in een evaluatie van social return. Om die evaluaties goed uit te kunnen voeren hebben we voor beide provincies een nulmeting uitgevoerd.
Statenvragen Gelderland

De Rekenkamer Oost-Nederland heeft quickscans gedaan naar het schriftelijk vragenrecht in de provincies Gelderland en Overijssel. Dit naar aanleiding van enkele fractiegesprekken waarbij de inzet en werking van dit instrument aan de orde kwam.
Recessiemaatregelen

De provincies Gelderland / Overijssel koos er voor om te investeren om zo een bijdrage te leveren aan het bestrijden van de recessie in de periode 2009-2010. Maar wat is het rendement van deze investeringen? En wat kan er geleerd worden voor de toekomst?
Follow-up financiën

Het onderzoek is een follow-up op de onderzoeken naar treasury, onderbesteding en reserves en voorzieningen die we eerder al deden. Die onderzoeken, gepubliceerd in 2008 en 2009, waren voor de Staten van belang omdat zij veel inzicht gaven in moeilijke materie. Treasury, onderbesteding en reserves en voorzieningen zijn niet de gemakkelijkste onderdelen in het politiek bedrijf, terwijl ze wel het budgetrecht van de Staten raken.
(On)verantwoord wachten op jeugdzorg

De afgelopen jaren is door de overheid (zowel het Rijk als de provincies en stadsregio’s) flink geïnvesteerd in het terugdringen van de wachtlijsten in de jeugdzorg. Op 1 juli 2011 wachtten echter nog 2.974 kinderen langer dan negen weken op enige of de volledige en juiste jeugdzorg. Tot en met 2009 gold in de jeugdzorg de afspraak dat alle kinderen binnen negen weken na indicatie de zorg moesten krijgen waarop zij recht hebben. Omdat de problematiek van kinderen verschillend kan zijn, hebben het Rijk, de provincies en de stadsregio’s vanaf 2010 andere afspraken gemaakt.