Gezamenlijk onderzoek naar toezicht energiebesparingsplicht
Op 21 november publiceerden de Vereniging van Rekenkamers en de Algemene Rekenkamer de resultaten van het gezamenlijke onderzoek naar het toezicht op de energiebesparingsplicht en de informatieplicht. Korte toelichting energiebesparingsplichtSinds 2008 zijn bedrijven en instellingen die jaarlijks meer dan 50.000 kWh en/of 25.000 m³ aardgas gebruiken verplicht om energiebesparende maatregelen te treffen. Het gaat om […]
Lessen uit gebiedsprocessen
Provincies zetten gebiedsprocessen in om complexe opgaven samen met partners zoals gemeenten, waterschappen, LTO en Natuur- en milieuorganisaties op te pakken. De Rekenkamer Oost-Nederland onderzocht enkele gebiedsprocessen om lessen mee te kunnen geven voor toekomstige gebiedsprocessen. De lessen zijn bedoeld voor de provincies Gelderland en Overijssel, maar eigenlijk voor alle partners in een gebiedsproces. In het rapport ‘Lessen uit gebiedsprocessen’ zijn deze lessen opgenomen.
Inspannen voor draagvlak
Provincies Gelderland en Overijssel spannen zich binnen de mogelijkheden die zij hebben in om draagvlak voor hernieuwbare energie te bevorderen. Wat hun (on)mogelijkheden daarbij zijn moet explicieter worden aangegeven, om te hoge verwachtingen en teleurstelling te voorkomen. De rol van provincies bij het bevorderen van draagvlak voor concrete projecten voor hernieuwbare energie is namelijk niet zo groot en het ontbreken van draagvlak kan juridisch gezien geen doorslaggevend argument zijn in de besluitvorming. Inspanningen voor draagvlak kunnen in de toekomst wél worden meegewogen in de besluitvorming over projecten voor hernieuwbare energie.
VTH Gelderland
Een belangrijke taak van de provincie is vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) bij complexe bedrijven. De Rekenkamer Oost-Nederland onderzocht of de inzet van de provincie Gelderland hierbij bijdraagt aan haar ambitie: een gezonde en veilige leefomgeving. Uit het onderzoek komt dat het moeilijk is om te bepalen of de inzet van de provincie aan deze ambitie bijdraagt. Dit komt mede doordat deze ambitie maar ook het doel voor toezicht en handhaving (verbetering van de naleving door bedrijven) weinig op de voorgrond stond.
Programmatische aanpak stikstof (PAS)
De provincies Gelderland en Overijssel gaan tot nu toe zorgvuldig om met de herstelmaatregelen voor de natuur en de uitgifte van ruimte voor economische ontwikkeling. Beide aspecten maken onderdeel uit van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). De aard en complexiteit van de PAS vragen om blijvende inspanning en aandacht. Voor een zorgvuldige omgang met de uitgifte van ruimte voor economische ontwikkeling is in de nabije toekomst aanvullende inspanning nodig.
Burgerparticipatie Overijssel
De provincie Overijssel betrekt burgers bij haar plannen voor reconstructie van wegen. De Rekenkamer Oost-Nederland heeft onderzocht hoe de provincie dit doet. Zij concludeert dat het participatieproces in de twee onderzochte projecten overwegend effectief was. Beide projecten bevatten elementen die goed zijn gegaan en elementen waaruit lessen te trekken zijn.
Burgerparticipatie Gelderland
De provincie Gelderland betrekt burgers bij haar plannen voor bijvoorbeeld de reconstructie van een weg. De Rekenkamer Oost-Nederland heeft onderzocht hoe de provincie dit doet. Zij concludeert dat de manier waarop burgers betrokken worden afhankelijk is van het projectteam omdat de provincie hier nauwelijks kaders voor heeft.
Platform onderwijs & arbeidsmarkt
Het arbeidsmarktbeleid in Nederland is grotendeels in handen van het Rijk en de gemeenten. De formele rol van de provincies op het terrein van arbeidsmarktbeleid is beperkt. De provincie Gelderland koos er – net als negen andere provincies – voor om autonoom arbeidsmarktbeleid te voeren. Het arbeidsmarktbeleid van de provincie Gelderland is onder andere gericht op het financieren van het organiserende vermogen via de Platforms Onderwijs en Arbeidsmarkt (POA’s).
WGR
De Rekenkamer heeft een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de kaders van gemeenschappelijke regelingen waarbij de provincie Overijssel betrokken. In het bijzonder hebben we gekeken naar het ADT en RBT. De verkenning biedt inzicht in de keuzemogelijkheden van de Provinciale Staten bij de oprichting van een gemeenschappelijke regeling.
Externe Inhuur
De Auditcommissie van de provincie Overijssel vroeg eind 2013 de Rekenkamer een verkenning uit te voeren naar externe inhuur bij de provincie. Deze vraag kwam voort uit de bezuinigingsopgave die de provincie in 2012 heeft ingezet.