Effectiviteit revolverende fondsen Gelderland
De Gelderse revolverende fondsen laten een positief beeld zien als het gaat om het bereiken van maatschappelijke doelen. Het beeld is echter niet compleet doordat niet voor alle fondsen concrete doelen zijn geformuleerd. Ook de financiële verwachtingen die ten grondslag liggen aan het bereiken van de maatschappelijke doelen laat een positief beeld zien. Het gaat voor zowel het beeld over de maatschappelijke doelen als over de financiële verwachtingen om een tussentijds beeld.
Effectiviteit revolverende fondsen Overijssel
De Overijsselse revolverende fondsen laten een redelijk positief beeld zien als het gaat om het bereiken van maatschappelijke doelen. Het beeld is echter niet compleet doordat niet voor alle fondsen concrete doelen zijn geformuleerd. De (veelal financiële) verwachtingen die ten grondslag liggen aan het bereiken van de maatschappelijke doelen laat een wisselend beeld zien. Dat is ook niet verwonderlijk bij een (relatief) nieuw instrument en bij veranderingen gedurende de looptijd. Het gaat om een tussentijds beeld.
Warmtenetten Gelderland
De provincie Gelderland ondersteunt haar partners bij warmtenetten met kennis en financiële middelen, maar de resultaten blijven achter bij de doelstelling. De inzet van de provincie richt zich op dit moment grotendeels op de voorbereidende fase en brengt relatief weinig risico’s met zich mee. Gedeputeerde Staten (GS) zien warmtenetten als een manier om de energietransitie een extra impuls te geven.
Natuurcompensatie Overijssel
De Rekenkamer onderzocht hoe effectief de inzet van de provincie Overijssel is in het kader van natuurcompensatiemore. De conclusie is dat de compensatie van natuur binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN) niet altijd volledig en goed wordt uitgevoerd. De provincie Overijssel spant zich te weinig in om de uitvoering van de compensatiemaatregelen te volgen en laat mogelijkheden om een tijdige uitvoering te bevorderen onbenut.
Energietransitie in Gelderland
In 2012 startte de Provincie Gelderland met een specifiek beleidsprogramma om bij te dragen aan de energietransitie in Gelderland. Het provinciale budget daarvoor was € 48 miljoen.
Verkenning naar provinciale rol in het krimpbeleid
In 2011 heeft de Rekenkamer een verkenning gedaan naar de demografische krimp in Gelderland en Overijssel. Centraal staat de vraag wat de provincie kan betekenen in de ontwikkeling en uitvoering van krimpbeleid.
Bodemsanering
De Rekenkamer Oost-Nederland heeft onderzoek gedaan naar de aanpak voor bodemsanering in de provincies Gelderland en Overijssel.
Treasury
Op 12 december 2008 werd een rekenkamerbrief gepubliceerd waarin de resultaten werden beschreven van een kortlopend onderzoek naar de treasuryfunctie van de provincies Gelderland en Overijssel. De toenmalige discussie over de impact van de kredietcrisis op de overheidsfinanciën vormde de directe aanleiding voor het onderzoek.
Verdrogingsbestrijding
Hoewel Nederland bekend staat als waterland, zijn grote delen van de natuur verdroogd. Deze verdroging vormt vooral een probleem voor natuur en landschap, omdat hierdoor gevoelige plant- en diersoorten verdwijnen en andere toch al veel voorkomende soorten juist blijven bestaan. De provincie heeft de regie als het gaat om de aanpak van verdrogingsbestrijding. Waterschappen zijn de belangrijkste uitvoerder van het beleid.