Interbestuurlijk toezicht Gelderland

Omslagafbeelding publicatie interbestuurlijk toezicht Gelderland, symbool een loep met rapporten

Interbestuurlijk toezicht (IBT) is het toezicht tussen de verschillende lagen van de overheid: het Rijk, provincies, gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen. Provincies hebben binnen het IBT, op grond van de Wet revitalisering generiek toezicht (WRGT), een belangrijke rol. Provincies zijn verantwoordelijk voor het toezicht op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen, bij de uitvoering van een aantal wettelijke taken. Het gaat daarbij om toezicht op bijvoorbeeld het omgevingsrecht, ruimtelijke ordening, huisvesting van statushouders, monumenten en archeologie.

Follow-up financieel toezicht

Omslagafbeelding publicatie follow-up financieel toezicht. Provincie Gelderland. Foto: papieren met tabellen met cijfers en een bril.

In 2013 onderzocht de Rekenkamer Oost-Nederland hoe de provincies Gelderland en Overijssel hun rol als toezichthouder op de gemeentefinanciën invullen. Dit jaar blikten we terug. Beide provincies zijn actief aan de slag gegaan met de overwegingen die door Provinciale Staten zijn overgenomen. Op een enkel punt is nog verbetering mogelijk.

Follow-up financiën

Omslagafbeelding follow-up onderzoek naar treasury, onderbesteding en reserves en voorzieningen in Gelderland. Titel: Driemaal budgetrecht: beheren, besteden en bestemmen. Foto: bankbiljetten van 10 euro.

Het onderzoek is een follow-up op de onderzoeken naar treasury, onderbesteding en reserves en voorzieningen die we eerder al deden. Die onderzoeken, gepubliceerd in 2008 en 2009, waren voor de Staten van belang omdat zij veel inzicht gaven in moeilijke materie. Treasury, onderbesteding en reserves en voorzieningen zijn niet de gemakkelijkste onderdelen in het politiek bedrijf, terwijl ze wel het budgetrecht van de Staten raken.

(On)verantwoord wachten op jeugdzorg

Omslagafbeelding publicatie (on)verantwoord wachten op jeugdzorg. Tekening een hele rij met kinderen die elkaar vasthouden.

De afgelopen jaren is door de overheid (zowel het Rijk als de provincies en stadsregio’s) flink geïnvesteerd in het terugdringen van de wachtlijsten in de jeugdzorg. Op 1 juli 2011 wachtten echter nog 2.974 kinderen langer dan negen weken op enige of de volledige en juiste jeugdzorg. Tot en met 2009 gold in de jeugdzorg de afspraak dat alle kinderen binnen negen weken na indicatie de zorg moesten krijgen waarop zij recht hebben. Omdat de problematiek van kinderen verschillend kan zijn, hebben het Rijk, de provincies en de stadsregio’s vanaf 2010 andere afspraken gemaakt.

Follow-up verdrogingsbestrijding

Omslagafbeelding follow-up rapport verdrogingsbestrijding provincies Gelderland en Overijssel

In het onderzoeksprotocol is aangegeven dat de Rekenkamer enige tijd na het aanbieden van een onderzoeksrapport een follow-up traject opstart. Het doel daarvan is inzicht te verkrijgen in de mate waarin een onderzoek een bijdrage levert aan het verbeteren van het provinciaal beleid en om inzicht te krijgen in de acties die zijn ondernomen op het desbetreffende terrein.

Onderbesteding

Omslagafbeelding bestuurlijke nota. Een onderzoek naar onderbesteding in de provincie Gelderland. Titel: Onderbesteding: wat is het probleem?

De Rekenkamer Oost-Nederland heeft in 2008 een onderzoek afgerond naar de vraag hoe het komt dat de provincies Gelderland en Overijssel minder geld hebben uitgegeven voor provinciale activiteiten dan vooraf was ingeschat. Dit wordt ook wel onderbesteding genoemd.

Quick-scan jaarstukken 2005

Omslagafbeelding publicatie quick-scan jaarstukken provincie Gelderland 2005. Titel: Presentaties gepresenteerd.

Gedeputeerde Staten leggen in het jaarverslag verantwoording af aan Provinciale Staten. De Provinciale Staten kunnen zo nagaan of de afgesproken doelen zijn behaald en of het geld op een goede manier is besteed. De Rekenkamer Oost-Nederland onderzocht of de beleidsrekening 2005 het vereiste inzicht bood. Uit het onderzoek bleek dat Provinciale Staten van Gelderland aan de hand van de beleidsrekening moeizaam konden bepalen of doelen waren behaald. Door relatief kleine aanpassingen waren er wel grote stappen vooruit te maken.